Viewing entries in
travel

Comment

da var det juni, folkens

maggie og brody wicklund

... og det betyr at juli er neste (no joke). og dét betyr at jeg og asbjørn snart skal besøke de to turtelduene over her!! det kiler i magen, og både jeg og maggie teller ned dagene til vi endelig skal møtes igjen. bildet over her ble tatt 20. september 2011 - med andre ord er det en god stund siden sist.

som tidligere nevnt, har de siden vi sa farvel rukket å gifte seg, kjøpe hus, få en skjønn, liten jente (som allerede har fylt år) og komme godt i gang med karrierene sine - og her sitter jeg, og ikke helt vet hva jeg vil med livet mitt, enda. haha.

jeg har jo fortalt om denne turen tidligere, men de siste dagene har jeg tekstet så mye med maggie at vi begge to blir totalt overivrige, haha. hun og brody hadde nemlig lyst til å spandere på oss billetter til en baseballkamp med gratis mat og drikke, noe som var superkoselig. det er springfield cardinals som spiller mot nw arkansas naturals, og selv om jeg på ingen måte kan beskrives som baseballfan, har jeg vært på nok amerikanske kamper i mitt liv til å vite at det er duket for meget god stemning! vi har bare ett problem: kampen er samme dag som vi kommer til springfield, men flyet vårt lander ikke før rundt kl. 22 - noe som er veldig sent. i skrivende stund er vi i dialog med kilroy for å høre hvilke muligheter vi har for å få byttet fly, og hvor mye vi må ut med for å få det til. vi fikk låne bil med maggie og brody, så vi kan heldigvis kansellere leiebilen, og får dermed et par-tre tusen ekstra å rutte med.

vi krysser alle fingrene for at det ordner seg, men jeg krysser dem nok litt ekstra hardt - for jeg har virkelig lyst til at asbjørn skal få med seg dette. jeg tror det er en kjempefin måte for han å bli kjent med vennene mine på. en annen faktor er at det er én ting å dra på alle typiske turistplasser og gjøre touristy stuff, men jeg kjenner veldig på at når jeg er i missouri, så vil jeg tilbake til det livet jeg hadde da jeg bodde der - om så det bare er for tre dager. og jeg vil virkelig at asbjørn skal få oppleve det samme. år etter år har jeg prøvd å forklare det, men det går liksom ikke helt. dette er noe jeg tror de fleste tidligere utvekslingsstudenter kjenner seg igjen i.

nå begynner ting å bli litt detaljert her i forhold til hva denne bloggen er vant med, men statistikken viser tydelig at det er dette som har fenget mest her inne i det siste, så da fortsetter jeg litt til ;-) og du, husk å følge med på youtube om du vil få med deg vlogs fra turen vår!

to be continued

back to the states

(dette innlegget er krydret med vakre (plz se sarkasmen) bilder fra 2011/2012)

helt siden jeg og asbjørn ble sammen for fire og et halvt år siden, har vi snakket om å dra på ferie til usa sammen. noen av mine aller beste venner i hele vide verden bor jo der borte, og hver sommer siden 2013 har jeg prøvd å få kabalen til å gå opp. jeg savner dem sånn!! asbjørn har heller aldri vært der før. det er nå hele seks (!!) år siden jeg bodde der, og jeg drømmer fremdeles om the regular hos sonic og taco bell om natta, haha. (det er faktisk helt sant, og jeg vet ikke om det er et godt eller dårlig tegn)

(et bevis på min sonic-avhengighet. en så stor brus kostet bare 7 kr, med gratis refill. ikke rart jeg la på meg 6-7-8 kg)

nå har vi booket flybilletter, overnatting og leiebil for en liten måned med ferie overseas via kilroy, og jeg gleder meg helt sjukt!! vi bestemte oss litt i siste liten, så selve turen ble ikke den rimeligste. heldigvis får vi jo bo gratis i noen netter i missouri, da. men siden vi har lyst til å ha god tid i de større byene OG vi reiser i høysesongen, får vi ikke opplevd alt vi skulle ønske på én og samme tur. vi ønsket opprinnelig å ta turen innom florida også, men midt på sommeren er ikke den mest optimale sesongen for å ta en tur dit - så den sparer vi til senere. det er jo ikke så vanskelig å ta en ukes ferie dit lenger, da det går en del direktefly fra norge, så det får bli neste gang.

reiseruten vår i år er som følgende: san francisco > las vegas > flagstaff (grand canyon) > los angeles > fair play, missouri > new york city.

(holla @ me om du har noen tips til hva vi bør finne på)

vi var veldig nære på å droppe missouri helt, siden det blir en ganske stor omvei. i tillegg har en god del av vennene mine der borte flyttet til andre stater, og noen er soldater i utlandet. noen av dem har dessverre også gått bort.. til slutt tok vi likevel beslutningen om å dra innom. dette er jo noe vi (eller i alle fall jeg) har dagdrømt om en god stund, så det er jo veldig dumt å ikke ta turen innom når vi først er på andre siden av jorda! jeg og asbjørn hadde også en liten samtale om forventninger og what not her om kvelden, og overraskende nok sa asbjørn at det lille besøket i missouri var noe av det han så aller mest frem til. det er jo ikke akkurat verdens navle, så jeg så ikke helt den komme - men han fortalte at han gleder seg veldig til å treffe (og bli kjent med) alle de jeg har fortalt så mye om. for dere som fulgte meg under utvekslingsåret mitt, husker dere kanskje navn som brody, maggie, zack, lexi, eric og savannah - og jeg krysser fingrene for at vi får treffe så mange av dem som mulig! under oppholdet i missouri skal vi bo hjemme hos de to førstnevnte, som btw har rukket å gifte seg, kjøpe hus og få et barn siden sist jeg traff dem. vi har også allerede blitt invitert på college-fester, så det ligger an til å bli noen innholdsrike dager! :-)

for anledningen har jeg snoket litt rundt på min halvpinlige, gamle blogg, og fant dette skribleriet om vennene mine som jeg nå savner så mye:

"Det er så innmari befriende å våkne klokken halv sju en mandagsmorgen og kunne dra deg opp av senga fordi man har venner som gjør dagen så mye bedre. Venner som lyser opp dagen så mye at man later som om man ikke er syk fordi man bare  møte dem. Gale venner som tror de kan å danse dougie og som prater med deg som om du er en av gutta, som prater norsk på kinesisk og som man spontant kan kjøre til nabobyen og finne på morsomme sprell man kanskje egentlig ikke skulle gjort en halvtime før curfew."

jeg forventer ikke at ting skal være som de engang var, men jeg gleder meg nevertheless. uansett har vi planer om å lage en liten vlog fra hvert eneste stoppested under hele turen. jeg kommer nok til å legge det ut her etter hvert, men følg meg gjerne på youtube for å være sikker på at du får det med deg!

Comment

how to get tickets for tomorrowland

this video is for those of you who are planning to get tickets for tomorrowland 2017. i included my very best tips and advice, and i hope this video will help at least one of you. feel free to leave any questions or input you might have in the comments section!

sommerminner fra oslo

jeg fikk slettes ikke filmet så mye som jeg ville da vi var i oslo i sommer, fikk jeg filmet en del. jeg var faktisk ganske flink og redigerte ferdig filmen innen tre dager etter hjemkomst, også. saken var bare den at det har oppstått en million uforutsette problemer som har forskjøvet publiseringen en del (og som jeg ikke skal kjede dere noe mer med). så, her er en liten snutt fra en svært trivelig tur til oslo.

jeg håper å få filmet en hel del mer nå når bryllupssesongen er over. jeg har jo lovet både én og to og tre filmer, og de må jo komme. jeg har jo tross alt en hel haug av både foto- og filmideer jeg drømmer om å sette til live, så gjerne subscribe til youtube-kanalen min om dere vil følge med litt ekstra.

viva la vida

etter å ha shoppet en hel del og besøkt fine gamla stan på lørdag, viet vi stort sett hele søndagen til å lade opp til konsert. endelig skulle vi få se coldplay live!

for å lade opp batteriene spiste vi først på jamie oliver's italian restaurant. for første gang noensinne bestilte jeg meg faktisk burger, og jeg må bare krype til korset å si at den var himla god. ikke at vi forventet noe annet med tanke på at den hadde jamie olivers navn på seg, da. like etter tok vi buss fra hotellet vi bodde på (scandic park hotel) til friends arena. etter en times tid i nærmest stillestående kø utenfor arenaen + en times venting sittende på gulvet foran scena, ble det oppvarming fra superflinke alessia cara og birdy. deretter leverte coldplay en upåklagelig god konsert! herregud, man skulle ikke trodd at de faktisk er flinkere live, men det gikk altså an.

etter planen skulle jeg også filme litt, men det ble det dessverre litt dårlig med. selv om jeg hadde med meg både speilrefleks og gopro, var shopping litt for høyt på prioriteringslisten denne gang til at jeg faktisk tok de med ut. dermed får dere her noen glimt fra turen i form av iphonebilder:

lørdag + søndags innkjøp:

+ grønn bomber jacket (river island)
+ grå t-skjorte & lyse jeans (hollister) (basic much)
+ 2x undertøy fra calvin klein (urban outfitters) (basic vol. 2)
+ good vibes-print (urban outfitters)
+ polaroidalbum (urban outfitters)

+ marc jacobs remarkable foundation
+ nars sheer glow foundation + pumpe
+ nars all day luminous weightless foundation
+ nars laguna bronzer + orgasm blush duo
+ mufe pro bronze fusion
+ 2x nars radiant creamy concealer
+ too faced better than sex mascara
+ nars audacious lipstick, raquel
+ origins checks and balances frothy face wash

+ sigma 24mm f/1.4 art
+ canon 100mm f/2.8 macro

+ massevis av klær og sko til asbjørn, da

stockholm

i går kveld dro jeg og synne i hui og hast til trondheim. i kveld derimot, befinner vi oss sammen med siri på et hotell i stockholm (for de som er over gjennomsnittet interessert i utsikt er ikke vår noe særlig å skryte av, men den ser sånn som på bildet ovenfor, da. vi har da i det minste et koselig tre som tydeligvis huser mange av byens duer, ikke verst bare det). i mellomtiden har vi forresten rukket å mellomlande i københavn og undertegnede har allerede brukt en bitteliten (hehe, hvem er det jeg prøver å lure, egentlig) andel av feriepengene sine på duty free.

vi startet reisen fra trondheim allerede klokken 07.45, og ankom denne fine byen for aller første gang rundt 15.30-tiden. én ting er herved sikkert, og det er at denne turen ikke blir den siste. vi har ikke rukket å se så mye mer av byen enn området rundt hotellet enda, men herlighet - så fin og koselig den er. vi har rukket å lokalisere det vi foreløpig tror er den beste shoppinggata, og spist hos en restaurant som dessverre viste seg å være den mest skuffende pizza hut jeg noensinne har lagt igjen penger hos. i morgen er det shopping for alle penga, og førstepri er definitivt hollister, sephora, adidas og victorias secret.

dagens innkjøp for de interesserte: urban decay all nighter setting spray, smashbox photo finish primer, clarins instant light lip perfector collection, origins out of trouble 10 minute mask

oslove

fredag pakket vi bagene og kjørte til værnes, hvor vi møtte elisabeth og dermed tok fly til gardermoen, tog til lysaker og taxi til fornebu. vi ankom quality hotel expo i 19-tiden (som forresten hadde en standard over all vår forventning med tanke på de få kronene vi måtte ut med), og var allerede da litt småslitne etter en dag med reising og venting. det eneste vi rakk på denne dagen var å gjøre oss litt kjent i området rundt hotellet. i nærmere førti minutter lette vi etter en kiwi-butikk som etter all informasjon å bedømme skulle befinne seg på en gitt adresse. etter å ha sirkulert området et par ganger, ga vi litt opp og satte oss ned utenfor restauranten the local, som vi vurderte å spise på. plutselig får vi øye på en liten, hvit kiwi-logo uten noen butikk. ved nærmere inspeksjon fant vi ut at butikken faktisk befant seg under bakken - så det var kanskje ikke så rart at vi ikke fant den, likevel. etter et øyeblikks lettelse fikk vi bord for fire på the local igjen, hvor det var ubeskrivelig fint og veldig trivelig. selv om ikke samtlige av oss følte seg helt tilpass til alle tider med joggebuksa på, var vi godt fornøyde med både maten og prisene. kan ikke beskrive hvor fint og koselig det var der inne, faktisk!

lørdag startet vi dagen med en god, norsk hotellfrokost. deretter tok vi buss til oslo s, hvor vi skilte veier for dagen. asbjørn hadde avtalt å møte søskenbarnet hans, som bor i oslo. jeg tok trikk for første gang i mitt liv (haha), og vi endte opp hjemme hos søskenbarnet hvor vi også møtte asbjørns herlige tante. vi snakket om musikk, karriere og fremtid, og fikk en omvisning i det snart 200 år gamle, sjarmerende huset deres midt i oslos gater. da søskenbarnet ble nødt til å komme seg på jobb, var det tid for et svært etterlengtet møte med lina og oda. i en stekende varme spiste vi middag og konsumerte litt alkohol på egon, før asbjørn og jeg fikk se odas kjempekoselige hybel for første gang. foruten et par times opphold på hotellet, ble resten av dagen tilbragt i den søte, lille stua til dag ble til natt.

søndag var den store konsertdagen, og jeg og asbjørn startet den med en liten ekskursjon til det skjulte strandområdet nedenfor hotellet. det var så innmari fint! etter litt kom tre av jarle og elisabeths venner også, og sammen gikk vi til den gamle flyplassen på fornebu og spiste og pilset oss mette på restauranten i det gamle flytårnet i stekende sol. så var det tid for vorspiel på hotellrommet, etterfulgt av en episk konsert. i følge drosjesjåføren var telenor arena pakket med over 17.000 mennesker, og i løpet av to turer på toalettet før konserten klarte vi faktisk å støte på hele fire surnadalinger i den tettpakkede folkemengden. det er jo en prestasjon i seg selv.

mandag startet litt stressende for min del, da fyllesjuken tydeligvis ikke var nok og lommeboka mi på død og liv ikke skulle melde sin ankomst i dét vi skulle sjekke ut. heldigvis kom asbjørn til unnsetning og vi fant lommeboka i siste liten, på en helt utenkelig plass. vi kunne derfor endelig sjekke ut, sette fra oss bagasjen og hengte på kjøpesenteret på lik linje med alle fjortiser og pensjonister. vi fikk kjøpt oss frozen yoghurt da, så det var jo totalt verdt det, liksom. etter mer henging på stranda dro vi motvillig tilbake til gardermoen, og hele veien hjem til lille surnadal igjen.

tusen takk til asbjørn, elisabeth, jarle, benjamin, lina, oda, tom, astrid og kristoffer for en veldig trivelig og uforglemmelig helg!

(hvis dere lurer på hvorfor alle bildene over er nærmest identiske så var jeg faktisk så opptatt med å filme (og prate og tulle meg bort) at de eneste bildene tatt med speilrefleksen er fra kosestunden vår på the local. men jeg jobber på en film jeg allerede har kommet ganske langt med, så frykt ikke)

sannheten om mitt utvekslingsår

jesus, enn at det snart er fem år (!!) siden jeg flyttet til usa. nå føler jeg meg gammel, nå! tenker jeg på tiden som har gått siden den gang, så må jeg bare innse at ufattelig mye har skjedd i mellomtiden. det er jo strengt tatt ikke så unaturlig i og med at det kan skje ufattelig mye på fem år. men samtidig føles det som om det hele var for kun et par måneder siden. jeg tror det er fordi at minnene er så sterke, og jeg opplevde så innmari mye fint som jeg aldri ville ha vært foruten.

når det er sagt opplevde jeg også min dose bullshit.

i og med at jeg fremdeles, etter så fryktelig lang tid, mottar spørsmål angående utvekslingsåret mitt, har jeg rett og slett laget denne videoen for å understreke en del ting. dette er ikke for å providere dere med skrekkhistorier, men er rett og slett ment for at jeg heller kan henvise hit i steden for å gjenfortelle historiene hundre ganger. så, denne er til dere, nysgjerrigperer (heter det egentlig det i flertall?), fremtidige utvekslingsstudenter, venner og bekjente som ikke egentlig forstår helt hva som skjedde der borte.

dette er sannheten om utvekslingsåret mitt. (og til dere som egentlig ikke har kjent meg siden vgs kommer det kanskje som et sjokk at jeg faktisk ikke bryr meg så veldig mye om sjenerte meg blottlegger meg i form av video på nettet, haha.)

fire år senere

jeg blir fremdeles like overrasket hver gang jeg åpner innboksen på facebook og e-post med spørsmål om utvekslingsåret i usa. før opplevde jeg å få en del tilsendte spørsmål fra bekjente som kun spurte for nysgjerrighetens skyld, men det at jeg jevnlig mottar spørsmål fra fremtidige og nåværende utvekslingsstudenter som har funnet frem til enten denne bloggen eller min gamle utvekslingsblogg er ikke helt som forventet.

det at det er hele 4 år siden jeg bodde der, er noe jeg egentlig ikke helt forstår, for å være helt ærlig. hvor blir tiden av?

uansett - det har ført til at jeg lurer på om jeg skal inkludere litt mer om utveksling på bloggen igjen. jeg er klar over at det er veldig (!) gammelt nytt, men jeg ønsker jo å være til hjelp og dele mine erfaringer til de som har nytte av det. når jeg tenker tilbake på året mitt i usa så skulle jeg jo ønske at jeg hadde en slags informasjonskanal som kunne hjelpe meg gjennom året. i tillegg planlegger jeg jo etterhvert å dra på utveksling igjen (denne gangen via universitetet), og da er det jo ikke så gammelt nytt lenger, likevel.

så, med andre ord - er det noen der ute som sitter inne med noen spørsmål angående utveksling på videregående, ta gjerne kontakt i kommentarfeltet eller send en e-post til info@kristinsolem.com, så skal jeg prøve å få svart så godt jeg kan!

åre, sweden

i år som alle andre år dro vi på en liten skiweend i åre. mamma, pappa og lillesøster nr én dro en dag i forveien, men så fort lillesøster nr to sa seg ferdig med mattetimen kjørte vi avsted på vakre nordiske vinterveier mot vårt kjære naboland. vi ankom på ettermiddagen, etter at de andre hadde rukket å gjøre seg ferdig i bakken. været og føret denne dagen var strålende, men det ble dessverre litt for lite utbytte av å eventuelt dra i bakken for oss andre, så vi konkluderte med at det å handle inn masse snop og snacks og tilbringe kvelden på å konsumere det var en bedre idé. kvelden resulterte (etter et aldri så lite restaurantbesøk) i mange timers kortspilling og tull og fjas - sistnevnte var vel noe hele turen var preget av, egentlig.

endelig kom lørdagen og hele dagen skulle vies til skikjøring. vi hadde det veldig trivelig og utforsket nok en gang hva åre hadde å by på - i sludd og regn, vel å merke. vi spiste oss gode og mette og holdt varmen inne i de mange fjellrestaurantene. etter nærmere syv timer med ski på beina var det på med finstasen, etterfulgt av wallmans show for en bedre middag og enda bedre underholdning. la oss bare si at vi fikk hysterisk morsomme minner vi aldri vil glemme.

søndag var det viktig for tre av oss å nyte den siste tiden vår i alpinanlegget, før vi måtte dra hvert til vårt igjen. nå sitter jeg her i trondheim, klokken to på natta, og er så trøtt at jeg nesten ikke vet opp fra ned lenger - men filmen og blogginnlegget må jeg bare fullføre før kreativiteten forsvinner.

beklager dårlig ordvalg og bildevalg og alt det der. men som sagt, jeg er veldig trøtt. skal fikse det senere en gang, lover

Comment

london is always a good idea

2 Comments

Forrige uke dro vi på en relativt spontan tur til vakre London. Turen bestod blant annet av besøk på Warner Brothers studios - The Making of Harry Potter i Leavesden, koselige og velfortjente kafébesøk etter et stort antall kilometer til fots, pizzaspising av nye dimensjoner på Pizza Hut.

Det ble faktisk ikke så altfor mange bilder, men et stort utvalg i filmklipp fra turen. I det siste er dette en interesse som vokser seg større og større, og som lovt resulterte det i den lille vlogen ovenfor.

kollasj 2000px.png

2 Comments

our experience: tomorrowland 2015

Comment

Selv om filmen ble delvis ødelagt underveis med feil som ikke kan redigeres bort på magisk vis, velger jeg (etter snart fem måneder) å publisere den likevel. Her er en aldri så liten smakebit fra vår tur til Tomorrowland 2015 i Belgia.

ps; for de som kan tenke seg å ta turen selv neste gang (eller bare er ekstremt interesserte) kommer det etter hvert et innlegg som tar for seg hele prosessen fra det å sikre seg billetter til tips å ha med seg på selve festivalen. Sitter noen fremdeles igjen med spørsmål kan det derfor være en idé å ta kontakt så jeg kan komme med svar på det folk faktisk lurer på :-)

travel announcement: london

Comment

når man blir stressa av kommende eksamener, av å jobbe for mye og for lite, sliter med en hardbarka forkjølelse, surrete hode, altfor mange ting på ønskelisten, altfor mange julepresanger som skal kjøpes, altfor lite penger OG that time of the month (hehe tmi), så er det greit å kunne tenke på at jeg om to uker befinner meg i fineste london!

london er en by jeg har lengtet tilbake til siden sist jeg besøkte byen i 2009. tenk, det er hele 6 år siden, det. jeg hadde ikke begynt i tiende klasse engang. og ja, det er veldig skummelt å tenke på hvor gammel jeg virkelig har blitt og hvor ufattelig mye som har skjedd siden den gang. i 2009 besøkte jeg byen sammen med mine beste venner i forbindelse med en språkreise til bournemouth. nå lir det mot juletider og jeg skal dit med to av mine supersøstre. det skal bli så innmari koselig, og jeg gleder meg til å få etterlengtet og uavbrutt kvalitetstid med to av de jeg setter alleraller mest pris på i hele vide verden

vlogs mindre.png

jeg vil også nevne det at jeg har tenkt å begynne å fange noen av øyeblikkene ved hjelp av kameraet - ikke kun i bilder, men også i videoformat. som kjent er det å ta bilder en lidenskap for min del, og det å virkelig fange og fryse fine øyeblikk er noe som gir meg stor glede, men jeg føler også at jeg vil bevare minnene enda bedre dersom jeg får gjenoppleve dem i form av videoer. dermed håper jeg å få filmet nok til å faktisk lage en fin, liten film fra turen vår til london.

grunnen til at jeg velger å fortelle om det på forhånd er for å gi meg selv et lite press til å faktisk gjennomføre det, for jeg er veldig flink til å utsette ting (sjokkert?). for eksempel har jeg egentlig kommet et godt stykke på vei med en liten film fra turen vår til tomorrowland, og ble vel egentlig så å si ferdig med den i sommer. den kommer etter planen i januar. jeg har også flere planer, men de kommer jeg til å dele etter hvert som de blir realiserte :-)

ps, dersom noen der ute har tips eller forslag til hvilke butikker vi må innom og hva vi bør oppleve, så gi gjerne lyd fra dere